08/01/2018

De initiatiefnemer van deze social sofa’s is Lions Club Vleuten en De Meern. Oedo Brandsma van de Lions vertelt: “Wij noemen de social sofa’s ook wel verbindingsbanken. Want de bank is eigenlijk een middel om in contact te komen met verschillende groepen in de wijk.” Hij somt op: ouderen die misschien eenzaam zijn, scholieren die er voor een opdracht voor school aan kunnen werken, mensen zonder baan, verstandelijk beperkten. Al die ‘groepen’ – als je over groepen mag spreken – kunnen samenwerken aan de bank. En als de banken er eenmaal zijn, kunnen ze ook verbinden: je kunt met anderen een praatje maken op de bank, zittend in de zon…

Vijf mogelijke locaties

“En natuurlijk werken we ook samen met de gemeente, want die moet de plek goedkeuren waar de banken komen”, aldus Oedo. Er zijn inmiddels vijf mogelijke locaties aangewezen, waaronder het nieuwe plein naast de kerk in De Meern en het plein voor het wijkservice centrum in Vleuten. De gemeente is enthousiast over het idee van de Lions, want het past perfect bij ‘Utrecht maken we samen’.

Mozaïekervaring

Warme contacten met Mooi van Abrona zijn er inmiddels ook, want de mensen van Abrona hebben veel ervaring met mozaïek, meer dan de mensen van de Lions. “Hoe mooi is het als er straks verschillende groepen samen aan een mooie bank werken? Wij hebben er veel zin in!” aldus Oedo.
De planning is dat begin januari wordt gestart met het daadwerkelijke project – nu zijn de voorbereidingen in volle gang – en dat de banken dan in juni 2018 naar hun definitieve plaats kunnen.